Ze světa - Info kuryr
Obam škodí USA více než Rusku
Pridal tk Středa 04 leden 2017 - 03:35:43 Cist komentare / psat: 0 | Trackbacks:    Tisknout
Akce Baracka Obamy poslední dny jeho prezidentského období nejsou namířeny na ochranu zájmů státu, ale na to, aby ztížili život jeho nástupci v Bílém domě Donaldu Trumpovi, a v konečném důsledku škodí samotným USA, uvádí na webové stránce The National Interest vydavatel časopisu Dimitri Simes a politolog Paul Saunders.

Jako příklad autoři uvádí zavedení protiruských sankcí, které byly zavedeny jako odpověď na „zasahování do voleb". Podle Obamy byly hackerské útoky zastaveny. Žádné důkazy jejich vlivu na průběh voleb v USA prezident nepředložil. Proto nejsou důvody oznamovat, že předpokládaný zásah Ruska byl značný, píšou autoři. V tomto případě nebyl žádný důvod spěchat se sankcemi, a mělo se počkat do konce vyšetřování a nabídnout Trumpovi, aby se vypořádal s touto otázkou.

A když bychom předpokládali, že údajný zásah Ruska byl závažný, tak přijaté Obamou opatření opět nelze nazvat úměrnými. Vyhnání ze země 35 ruských diplomatů a uvalení sankcí vůči důstojníkům FSB a GRU může jen stěží silně škodit Rusku, nebo ho nějak ovlivnit. Vysoce postavení ruští špioni, kteří mají rozum v pořádku, jen těžko budou jezdit do USA a ještě si tam kupovat nemovitosti, podotýkají autoři. Proto nebylo Obamovo zavedení sankcí více než jen symbolickou akcí.

Co se týče uzavření přístupu diplomatům k tzv. chatám za městem u New Yorku a velvyslanectví ve Washingtonu, tak právě toto poradci nabízeli Ronaldu Reaganovi v roce 1983, poté co byl nad SSSR sestřelen jihokorejský osobní Boing. Tehdy Reagan odmítl tuto radu, protože tento krok by nebyl nejen nevýznamným, ale také by nijak neovlivnil sovětskou politiku. Ale co se zdálo nevýznamné Reagonovi, to se zcela hodilo Obamovi, který mimochodem sám v průběhu předvolební kampaně v roce 2012 kritizoval svého soupeře Mitta Romneyho za náklonnost k názorům doby studené války, připomíná autor.

Kromě toho zhoršení vztahů s Ruskem USA ztratí více, protože politické rozpory škodí efektivní spolupráci dvou zemí v boji s terorismem. Tím akce Obamy ohrožují životy amerických obyvatel, a ani nepřináší žádné politické výhody pro USA, předpokládají Simes a Saunders.

Drobné uzavírání účtů s politickými protivníky je zcela jistě koupené cenou škody národních zájmů USA, což prezidenta Obamu vystavilo do zcela nevýhodného světla a klidná reakce Vladimira Putina to jen podtrhnula, uzavírá The National Interest.

Ukrajina chce znovu pohřbít prach Bandery
Pridal tk Středa 04 leden 2017 - 03:33:38 Cist komentare / psat: 0 | Trackbacks:    Tisknout
Šéf Ministerstva infrastruktury Ukrajiny Vladimir Omeljan prosazuje návrat do země a znovu pochování známých Ukrajinců, kteří jsou pohřbeni v zahraničí: mezi nimi ministr nazval lídra Organizace ukrajinských nacionalistů (OUN) Stepana Banderu.

Bandera (1909-1959) byl lídrem OUN, jedním z hlavních iniciátorů vytvoření Ukrajinské povstalecké armády (UPA), cílem které byl vyhlášen boj za nezávislost Ukrajiny. Je pohřben na mnichovském hřbitově, jeho hrob se v posledních letech stal cílem několika útoků vandalů.

Podle šéfa Ukrajinského institutu národní paměti Vladimira Vjatroviča musí ukrajinský stát sám iniciovat návrat prachu ukrajinských činitelů. „Náš stát má sám iniciovat návrat znamenitých Ukrajinců na jejich rodnou zemi pro pohřbení v národním panteonu," cituje institut slova svého šéfa Vjatroviča. Panteon plánují postavit na Lukjanovském hřbitově v Kyjevě.

Podle údajů institutu se v zahraničí nachází více jak 250 tisíc pohřbených představitelů ukrajinské vojensko-politické emigrace, činitelů vědy a kultury, a podotýká se, že mnoho hrobů „může být v blízké budoucnosti zlikvidováno".

Vědci objevili proč schizofrenici slyší hlasy
Pridal tk Středa 04 leden 2017 - 03:31:19 Cist komentare / psat: 0 | Trackbacks:    Tisknout
Vědci objevili v lidském mozku neobyčejnou signální molekuli RNA, jejíž absence je příčinou vývoje schizofrenie a vznik „hlasů v hlavě“, praví se v článku uveřejněném v časopise Nature Medicine.

„Přede dvěma lety jsme odhalili konkrétní řetízek neuronů v mozku, na něhož působí známé antipsychotické léky. Ty všechny ale mají velmi vážné vedlejší účinky. Vyčlenili jsme molekuli miRNA, která je klíčovým prvkem v činnosti tohoto řetízku buněk, a ukázali jsme, že likvidace těchto miRNA má za následek vývoj poruch, které se projevují u schizofreniků", řekl Stanislav Zacharenko z Dětské nemocnice sv. Judy v americkém Memphisu.

V současné době trpí ve světě schizofrenií asi 24 milionů lidí. Podle statistiky WHO je každý sedmý člověk z jednoho tisíce schizofrenikem, přičemž větší část tvoří mladí lidé ve věku 15 až 35 let. Mezi vědci není zatím jednotný názor na to, jak vznikají podobné poruchy a jak je třeba je léčit. V posledních letech objevili genetici několik desítek genů, které mají poměrně slabý vztah ke schizofrenii, nedařilo se jim však zjistit, jak vyvolávají mutace v těchto úsecích DNA schizofrenii a s ní spojené efekty — halucinace nebo „hlasy v hlavě".

Zacharenko a jeho kolegové zjistili, že tento poslední efekt mohou vyvolávat poruchy v sestavení molekulí mikroRNA známé pod označením miR-338-3p. Jak vysvětlují vědci, tato kratší posloupnost genetického kódu řídí sestavení a činnost receptorů Drd2 na povrchu nervových buněk, které snímají dopamin — jeden z hlavních nosičů informace v mozku a „hormon potěšení".

Lidé s mutací genu, který odpovídá za sestavení tohoto receptoru nebo miRNA, mají často problémy s chováním v dětství, a asi 40% z nich se stávají oběťmi schizofrenie. To všechno přivedlo Zacharenka a jeho kolegy k myšlence ověřit, jak oba tyto prvky genomu ovlivňují činnost mozku, pomocí odstranění nebo blokování analogických úseků v DNA myší.

Jak ukázaly experimenty, odpojení miR-338-3p má za následek prudké zvýšení počtu receptorů Drd2 v neuronech, které se nacházejí ve sluchovém centru v mozku myší, což zvyšovalo jejich citlivost vůči molekulím dopaminu. V důsledku toho se porušovalo jejich spojení s thalamem, centrem zpracování a převodu informace, a mozková kůra začínala fungovat jakoby sama o sobě.

Právě toto může podle názoru vědců zapříčinit „hlasy v hlavě", protože informace o vnímaných zvucích se obyčejně zpracovává nejprve v thalamu a očišťuje se tam pravděpodobně od šumů a náhodných signálů.

Jak ukázal experiment Zacharenka a jeho kolegů, když se fungování miR-338-3p obnovuje, začíná znovu i toto očišťování, což mělo kladný vliv na chování myší, které se při objevení nových zvukových zdrojů chovaly nanejvýš neadekvátně ve srovnání s normálními jedinci.

A tedy molekule miR-338-3p nebo mechanismy stimulující jejich výrobu se mohou použít pro poměrně bezpečné léčení schizofrenie nebo alespoň jejích symptomů. Kromě toho snížením koncentrace miR-338-3p v pokročilém věku se dá vysvětlit, proč staří lidé trpí schizofrenií a jinými mozkovými poruchami častěji, než mladí, uzavírají autoři článku.

Přejít na stranu  1 [2] 3 4