Středa 11 leden 2017
Největší světový teleskop bude hledat mimozemšťany
Pridal tk Středa 11 leden 2017 - 03:41:02 Cist komentare / psat: 0 | Trackbacks: 0   Tisknout  Vytvořit z této novinky PDF
Evropská jižní observatoř se připojila k projektu fondu Breakthrough Initiatives, v rámci kterého se její největší optický teleskop VLT připojí k hledání planet a možného mimozemského života u hvězd v systému Alfa Centauri, informuje tisková služba Evropské jižní observatoře.

V srpnu loňského roku astronomové z Evropské jižní observatoře oznámili objevení Zemi podobné a potenciálně obývané planety u nejbližší k nám hvězdy Proximy Centauri, což vzkřísilo zájem o hledání „dvojčat" Země u nejbližších „sester" — dvojité hvězdy Alfa Centauri. V minulosti už vědci oznamovali objevení planety u druhé hvězdy tohoto systému, později však byly tyto objevy zpochybněny.

Objevení Proximy b přinutilo fond Breakthrough Initiatives vytvořený ruským miliardářem Jurijem Milněrem zvýšit hledání mimozemského života, čímž se dnes vědci zabývají v rámci projektu Breakthrough Listen, který byl založený Milněrem a Stephenem Hawkingem před dvěma lety. Od objevení planety u Proximy Centauri se k ní připojilo několik nejsilnějších radioteleskopů, včetně dvou největších zemských „talířů", teleskopu FAST v Číně a jeho „menšího bratra" Arecibo v Portoriku.

Včera generální ředitel evropského astronomického konsorcia Tim de Zeeuw podepsal dohodu s fondem Breakthrough Initiatives, v rámci které se do hledání připojil největší světový optický astronomický nástroj, teleskop VLT, který je schopný „vidět" infračervené záření a viditelné světlo.

Podle de Zeeuwa fond Milněra souhlasil s přidělením prostředků na modernizaci spektrometru VISIR, což několikrát zvýší jeho citlivost v infračerveném rozsahu a zvýší šance na objevení planety v okolí Alfy Centauri, to se dnes považuje kvůli vysokému jasu této dvojhvězdy za nemožné.

Vědci doufají, že zkušenosti získané při modernizaci spektrometru budou využité pro vytvoření nástroje METIS, který je budovaný pro teleskop E-ELT, „následníka" VLT, jehož hlavním cílem bude hledání a získávání fotografií Zemi podobných planet.

Novinky pro 2018